Vozatajství

zpět

 

- 1969 - založení vozatajských soutěží

- 1970 - 1. vozatajská soutěž se konala ve Švýcarsku

 

3 disciplíny

- soutěžní vozatajství; přehlídkové jízdy; rekreační vozatajství

 
Předepsaný  jezdecký  úbor

páni - tmavý oblek s kravatou, na hlavě cylindr nebo obdobný typ klobouku

dámy - dlouhá sukně, bílá halenka, klobouk

- rukavice, skotský pléd

 

Vybavení

B

v      uherský (obyčejný)

části: násadka, rákosový sestrouhaný prut (potažen napuštěným konopným pletivem)

- nahoře je ukončen hlavičkou, aby se řemínek nesmekal

- dole má obšitou kůží a zesílenou rukověť, aby se dobře držel v ruce

- na hořejším konci je přivázán řemínek s očkem, ozdobným třapcem a uzlíky

- délka: 180 cm

- použití: v uherské zápřeži s poprsními postroji

- lehčí → šlehnutí není tak silné → hodí se pro citlivější koně

drátěnka - uvnitř je ocelový drát

               - těžší → šlehnutí je mocnější a koně více bolí

rákoska = násada bez drátu

 

v    obloukový

- násada je z trnkového dřeva, nahoře je k ní připojen řemínek pletený z tenkých kožených pramínků, který se ohýbá v oblouku dolů 

- použití: v chomoutkové zápřeži (anglické)

 

v    bič pro čtyřspřeží  

- může být obloukový nebo rovný (obyčejný) s násadkou dlouhou min. 1.50 m a šlahounem v délce 3.50 - 4.00 m

 

v    americký

- pouze násada, která je ukončena třapcem

- použití: v jednospřeží v sulkách při závodech                  

- kůň se jím nešlehá, nýbrž pouze poklepává

 

Soutěže  spřežení

3 části

v      posouzení spřežení

- rozhodčí posuzuje celkový dojem spřežení (tj. koně, vozataje, přísedící, postroje, kočár

- spřežení stojí v drezurním obloku

drezurní zkouška

- na obdélníku 30 x 60 m pro jednospřeží a dvojspřeží, nebo na 40 x 80 m pro tandemové zápřeže a čtyřspřeží

- trvání zkoušky: okolo 12 min

- posuzuje se čistota chodů, provedení cviků, zručnost, držení těla vozataje, celkový klid a harmonie spřežení 

- hlavní rozhodčí je v bodě C, ostatní podél krátké stěny (B a E)

 

v      maraton

= terénní jízda, při které se slučují drezurní a překážková jízda v nejtěžších podmínkách

- délka trati: 25 km a je rozdělena na 5 úseků (od A do E)

- úsek A - není chod koní předepsán; časově omezen

- úsek C a E - musí spřežení absolvovat v klusu

- úsek B a D - musí spřežení absolvovat v kroku + 2 přestávky

- úsek E - 7 překážek v přírodním stylu

překážky

- překážka se skládá max. z 6 průjezdů (a až F), které jsou označeny bílou a červenou stuhou a jedním písmenem                        

- soutěžící musí projet všemi průjezdy v abecedním pořadí, přičemž musí mít červenou stuhu po pravé straně a bílou po levé         

veterinární kontrola  - min. 2 kontroly: 1. před startem úseku A nebo na konci úseku B 2. je vždy na konci maratonu     

přísedící arbitr - sedí na kozlíku vedle vozataje

                       - kontroluje dodržování předepsaných chodů v úsecích, zapisuje časy

 

v      vozatajský parkur

- testuje se poslušnost koně a zručnost vozataje

- musí být dokončen ve stanovovaném čase

- při překročení stanovovaného času -> trestné body navíc

- jestliže více spřežení absolvuje parkur bez trestných bodů a ve stanovovaném čase  → 2. rozjezdové kolo o první místo

- délka trati: 500 - 800 m a obsahuje max. 20 překážek

překážky - vytvořeny z kuželů nebo sloupků se shazovatelnými díly       

 

Vyloučení soutěžícího

- překročení maximálně povoleného času pro projetí překážky, tj. 5 minut

- vypřáhnutí jednoho či více koní

- přijmutí pomoci cizí osoby

- projetí překážky ze špatné strany

- surové zacházení s koňmi

 

Osoby  v  kočáře

během drezurní zkoušky a parkuru

-  jednospřeží, dvojspřeží, tandem: vozataj + 1 přísedící 

- čtyřspřeží : vozataj + 2 přísedící          

 

během maratonu

- jednospřeží a tandem: vozataj + 1 přísedící

- dvojspřeží: vozataj + 1 přísedící (2 přísedící povoleni)

- čtyřspřeží: vozataj + 2 přísedící           

 

- další osoby nejsou povoleny → přestupek je trestán vyloučením

 

Soutěžní  kategorie

- jednospřeží - poníci

- jednospřeží - koně

- dvojspřeží - poníci                            

- dvojspřeží - koně

- tandem - poníci

- tandem - koně

- čtyřspřeží - poníci

- čtyřspřeží - koně

 

Přehlídkové  kategorie

Private Driving

- koně vysláni na okolní silnice

- rozhodčí z auta sleduje a posuzuje jejich způsob chování a reagování

 

Light Trade

- požadavkem je, aby kůň stál v klidu bez dozoru v době, kdy se vykládá zboží

- určeny pro dopravní prostředky, které se používaly nebo používají pro rozvážení zboží

 

Concour d’Elegance - hodnotí se celkový dojem než jednotlivé detaily

 

Scurry Driving

- dvojice ponyů jsou zapřaženi do malých čtyřkolových vozíků nesoucích jezdce a pomocníka

- závodí se na ráze vyznačené kužely obsahující ostré zatáčky a velké rychlosti, za hlasitého povzbuzování obecenstva                    

- pomocníci pomáhají udržet rovnováhu vozíku v ostrých zatáčkách

 

Ride-and-Drive a Heavy Horse - slouží pro pobavení obecenstva

 

Rekreační  ježdění

Kočáry

- 2 základní typy:

v       dvoukolové (tréninkové vozíky např. giga nebo gabriolet)

v       čtyřkolové (např. sportovní faeton a landauer)

- části:

- kozlík (na něm sedí vozataj). skořepina se sedadly, ojky, rozporky, kola, brzdy, vaziště

- pro drezurní zkoušku a parkur se používají prezentační lovecké kočáry

- jednospřeží a tendemy se zapřahají do dvoukolových nebo čtyřkolových vozíků

- vícespřeí se zapřahají vždy do čtyřkolových vozíků nebo kočárů

- vybavení: min. 1 červené odrazové světlo po levé straně

 

Zápřeže

6 typů: anglická, pracovní, rekreační, uherská, ruská zápřež

v       anglická

- založena na jednoduchosti a účelnosti

- mohutnost, pomalé tempo, krátký chod sebraného a vzpřímeného spřežení - reprezentace

- dvoukolový nebo čtyřkolový vůz musí ladit s velkým koněm

- používají se gigy nebo lovecké kočáry, ale také např. francouzský wagonette

- postroje:  - chomoutkové černé se žlutým nebo bílým kováním

                - udidla vždy páková, používá se vzpřimovacích otěží

- vozataj: - elegantně oblečen do skotského plédu a rukavic

              - obloukový bič          

v       americká

- charakteristická praktičností, lehkostí a jednoduchostí

- nejsou přípustné žádné ozdoby

- postroje: poprsní nebo lehké chomoutkové

v       uherská (německá)

 - vyznačuje se ušlechtilostí

- rychlost, ostré tempo

- postroje: - poprsní s ozdobami pletenými z řemínků nebo žíní (na ohlávce i na postrojích)

                - udidla mají být kroužková, nikdy se nepoužívá vzpřimovacích otěží

                - opratě jsou uherské nebo vídeňské

                - obyčejný bič

v       ruská (ruská trojka)

- postroje: - udidla jednokroužková

               - ohlávky bez náočnic z úzkých řemínků pobitých ozdobnými knoflíky, jejich nánosník je poloviční a sahá

                 pouze k lícnicím      

               - ozdobný podhrdelník, volný a opatřený dole třapcem

- vozataj: - krátký bičík visí na pravém pěstí kočího

 

Jízda  vícespřežím

tandem - 2 koně za sebou

random - 3 koně za sebou

pickaxe team - 1 kůň vpředu a 2 koně vzadu

triga (ruská trojka) - 3 koně vedle sebe

quadriga - 4 koně vedle sebe

dvojspřeží - 1 pár koní vedle sebe

- levý kůň se nazývá podsední, pravý náruční

čtyřspřeží - 2 páry koní za sebou

- zadní pár příojní,přední pár náojní, levý kůň v páru podsední, pravý náruční

pětispřeží - 3 koně vpředu, 2 vzadu

šestispřeží - 3 páry koní za sebou

sedmispřeží - 3 koně vpředu a 2 páry koní za sebou

osmispřeží - 4 páry koní za sebou

 

Zapřahání  a  vypřahání

zapřahání - podle těchto pravidel:

1. koně ve stáji odvážeme a otočíme

2. ustrojí se postrojem, přičemž se chomout obrátí širší částí nahoru a navlékne se koni přes hlavu na krk buď bez příslušenství, jindy s příslušenstvím na nejužší části krku ihned za hlavou se otočí 

3.kůň se nauzdí postrojovanou ohlávkou, zapnou se všechny přezky a vnější tj. průběžná oprať se zapne do udidla

4. kůň se vyvádí ze stáje, a to náruční kůň v levé, sedlový kůň v pravé ruce

5. u oje vozu se koně otočí

6. sepnou se křížovky - dolů se dává křížovka toho koně, který nese hlavu vysoko, nebo koně citlivějšího

7. zapnou se volně držáky

8. vytáhne se z kroužku pravá tj. průběžná oprať u náručního koně a přehodí se přes sedlového koně

9. zapnou se opratě a navléknou se sedlovému koni za řemínek náhřbetníku (zápinku spojující náhřbetník s velikou přezkou pobočnice)

10. zapnou se postraňky, přičemž se začíná vnějším postraňkem náručního koně a končí se vnějším (levým) postraňkem sedlového koně

11. dotáhnou se držáky

12. kočí opratě uchopí, vyvlékne a usedne, na konec opratí si kočí sedne, aby mu v žádném případě nevypadly z rukou

 

vypřahání

1. složené opratě dáme za řemen náhřbetníku

2. povolíme držáky, odepneme postraňky, odepneme držáky, rozepneme křížovky, rozepneme konce opratí a po složení jednotlivé opratě a zastrčení do opraťového kroužku vedeme koně do stáje

 

Postroje  tažných  a  kočárových  koní

Poprsní  postroj

- jednospřežný popsrní postroj objímá celý trup koně

na krku a prsou: poprsnice s postraňky a nákrčník

na hřbetě: náhřbetník s komorou (sedélko) a kroužky pro opratě (případně nákřižník s nosnými řemeny postraňků

- opratě vedou od kroužků udidla skrz opraťové kroužky do rukou kočího

- smyčka podocasníku se pokládá pod kořen ocasu

 

nákrčník

- přizpůsobíme jej popínáním zápřezek

- pomocí něj udržujeme poprsnici ve správné poloze

- musí být dostatečně široký (případně opatřen podložkou, aby se koni nezarýval do krku)

 

poprsnice

= nejdůležitější součást poprsního postroje

= široký, silný, dvojitý řemen, který probíhá vodorovně přes prsa koně

- na koncích má silné kovové přazky pro zapnutí postraňků

šířka: musí být přizpůsobena druhu práce, kterou zapřažený kůň vykonává

materiál: silná dvojitá kůže

 

postraňky

- po obou stranách zapnuty do přezky poprsnice

- materiál: kožené, provázkové

 

opraťové kroužky

- jsou přišity po obou stranách nákrčníku

- udržují opratě ve správné poloze

- musí být dostatečně prostorné, aby opratě volně proklouzávaly

 

náhřbetník

- skládá se ze sedélka, podbřišníkové zápinky a zápřezky a ze 2 dalších zápinek a zápřezek

sedélko - tvořeno kovovou kostrou, která je potažena kůží a dole je sedélko vycpáno

- do kostry zašroubovány 2 kroužky pro opratě a nahioře je háček pro vzpřimovací otěže

- na obou koncích je po jednom očku pro zápinku asi 25 - 30 cm dlouhou

- na nejhornější části směrem dozadu je další kovové očko pro podocasník

- tvoří ji 2 polštářky po obou stranách kohoutku

- u jednospřežní polštářky tvoří sedélko, které je širší než náhřbetník pro dvojspřeží

háček - zapíná se případná vzpřimovací otěž

          - slouží k dosažení určitého držení a nesení hlavy koně

 

podocasník

= dvojitý řemen zapnutý do polokroužku na náhřbetníku a končící zesílenou smyčkou, která se pokládá pod kořen ohonu

- délka: 110 - 130 cm          

 

nosná oka

- musí být dostatečně prostorná pro upevnění ojek

 

podbřišník

- skládá se z velkého a malého podbřišníkového popruhu         

 

nákřižník

= nosný řemen postraňků, probíhá svisle od beder koně dolů k postraňkům, které udržuje ve správné poloze

- udržuje zadní zádržový řemen ve správné poloze

 

zadní zádržový řemen

 

Chomoutkový  postroj

chomoutek

= vyztužená poduška, která se koním navléká přes hlavu

- jeho velikost se nemůže přizpůsobovat → každému koni se musí vyrobit na míru

- je zpevněn  kleštinami

kleštiny = 2 ocelové pruty umístěné ve speciální rýze chomoutku

             - jsou spojeny kleštinovou spojkou

             - nahoře má každá kleština oko pro provlečení stahovacího řemínku, kterým se kleštiny stahují a připevňují

                k tělu chomoutku                         

             - stahovací řetízek je nejchoulostivější místo chomoutku

 

pobočnice

- skládají se z háku, který tvoří jejich pevnou kostru

hák - z obou stran obšit silným koženým řemenem asi 50 cm dlouhým a 4 - 5 cm širokým

- na konci ukončena kovovou přezkou, do které se zapínají postraňky

 

podpínka

= asi 90 - 100 cm dlouhý a 2 - 3 cm široký řemen, který se skládá ze 2 částí

- delší část je jedním koncem přišita k očku velké kovové přezky pobočnice

- na druhém konci je přezka s posuvkami

- druhá část je tvořena zápinkou, která je opět přišita k očku druhé kovové přezky pobočnice

- zápinka podpínky je vždy na vnější straně postroje

 

náhřbetník

 

podocasník

 

držák

= řemen z dvojité kůže, na obvodu prošitý, dlouhý 145 cm a široký 3.5 cm

- spojuje koně s ojí

 

zádržné řemeny

- slouží k zadržení vozu, jede-li se z kopce nebo při zastavování (celkem 3 řemeny)

- základem je opěrný nebo zádržný řemen, který jde vodorovně kolem zádi koně pod sedacími kostmi a jímž kůň vůz zadržuje                       

- v přední části má očko pro nosný řemen, který je svislý a jde přes kříž koně, přičemž na kříži prochází podcasníkem

nosný řemen: - za úkol udržovat ve správné poloze zádržný řemen

                      - opatřen zápinkami a zápřezkami, aby se dala jeho délka, a tím poloha zádržného či opěrného

                        řemene regulovat

opěrný řemen:  - vpředu má další kruh pro pomocný řemen, kterým se připevňuje k ojím, jedná-li se o jednospřeží,

                           nebo jinak k náhřbetníku nebo chomoutku                   

                        -  někdy se připojuje až k samému držáku

 

Opratě

opratě pro jednospřeží

2 opratě:

v      levá - na konci je očko na malíček - zabrání tomu, aby konce opratí nespadly dolů a v těchto místech se spojují pravá a levá oprať

v      pravá - na konci je oválná zápřezka  

délka 1 opratě: se zapnutou zápřezkou alespoň 4.30 m

- měly by být hladké (tedy bez kroužků nebo našitých kožených zarážek)

 

opratě pro dvojspřeží nebo vícespřeží

- používají se tzv. křížové opratě

- jsou stejně dlouhé                                                        

- vnitřní oprať je delší než vnější    

 

anglické křížovky

- skládají se ze 2 opratí, z nichž se každá opět skládá z opratě vnější (bývá delší) a opratě vnitřní čili křížovky (je kratší

- šířka: 20 mm (18 - 22 mm)

- délka: vnější oprať: 4.30 m

- vnitřní (křížovky): 3.00 m

v      vnější oprať:

- přední díl (myšleno od huby koně) měří 210 cm a v tomto místě je přišita k vnější otěži posuvka, kterou probíhá vnitřní oprať (křížovka)

- ve vzdálenosti 80 cm od pevné posuvky je střední dírka z 11

- do těchto dírek je možno zapínat zápřezku, ke které je přišit konec vnitřní opratě (křížovky)

- 11 dírek slouží k připínání, tím ke zkracování nebo prodlužování vnitřní opratě

- dírky od sebe vzdáleny 4 cm

- poslední část je dlouhá 140 cm, podle potřeby i delší

- jeden konec (přední směrem k hubě koně) je ukončen zápřezkou s posuvkou a zápinkou, druhý konec pravé opratě je tvořen zápinkou, u levé opratě zápřezkou k sepnutí obou opratí

v      vnitřní oprať:

- na předním konci je ukončena jako vnější oprať zápřezkou s posuvkou a zápinkou k zapnutí do udidla koně           

- na druhý konec je zašita přazka, kterou se zapíná křížovka do vnější opratě

přazka:

- dvojitá, nebo je-li jednoduchá → musí být před ní posuvka, aby se přazka při povolených opratích nerozpínal       

- probíhá pevnou posuvkou vzdálenou 80 cm od přazky, a to tak, že zůstává pod vnější opratí

- vnější oprať je vždy nahoře a křížovka dole

 

vídeňské opratě

- (jinak také uherské) a užívá se jich u poprsních postrojů

- šířka: 22 cm (směrem dozadu se zužují a v ruce kočího mají šířku 18 mm)

- délka: vnější oprať: 450 cm; vnitřní oprať: 430 cm

- obě opratě jsou spojeny tzv. žabkou = přazka zašitá do krátkého kousku kůže s 2 posuvkami

- přazka a obě posuvky drží opratě pohromadě      

v      vnější oprať :

- ve vzdálenosti 290 cm od huby koně má střední dírku a od ní na každou stranu 5 - 8 dalších dírek

- na konci je jedna oprať opatřena přazkou, druhá zápinkou

v      vnitřní oprať:

- ve vzdálenosti 200 cm od huby koně má přišitou posuvku, kterou probíhá vnější průběžná oprať, a     ve vzdálenosti 300 cm má střední dírku z celkového počtu 17 dírek

- dírky opratí jsou opatřeny čísly

- zbývající konec v délce 130 cm opatřen posuvkou, kterou je tato křížovka navlečena na vnější oprať

 

Postrojová ohlávka

- má nátylník, podhrdelník, čelenku, lícnice, nánosník, náočnice, vidlicový řemen, růžice, udidlo, podbradní řetízek  (zesiluje působení pákového udidla)

 

nátylník

= řemínek široký asi 4 cm, který spočívá na šíji koně a dále na obou stranách se rozštěpuje ve 2 zápinky

- uprostřed nahoře má přezku pro náočnicové řemínky a tzv. zrcadélko

- zrcadélko: jde koni na čelo a zakrývá hvězdu nebo kvítek, aby vypadal pár koní stejně

- na nátylníku je navlečena čelenka

 

čelenka

= kožený pásek na obou koncích opatřený očky k navlečení na nátylník

- vpředu bývá vyhloubena pro řetízek

 

růžice

= kovové ozdobné plíšky, které jsou na vnějším konci čelenky

- říká se, že původně sloužily jako amulet, které koně jakožto drahý majetek chránily před zlými duchy

- bývají pouze na vnější straně ohlávky

 

podrhdelník

- zapjat svými přezkami do zápinky nátylníku

 

lícnice

- probíhá rovnoběžně s hřbetem nosu

- horní přezkou je zapjata k nátylníku; reguluje se jí poloha náočnicových klapek

- její dolní přezkou a zápinkou je neseno udidlo

- vpředu bývají upevněny náočnice a nad udidlem je nánosník

 

nánosník

- je připevněn k lícnicím ohlávky → zamezuje posouvání lícnic dozadu při působení opratí

 

náočnice

- slouží k tomu, aby temperamentní kůň nebyl příliš rušen tím, co se děje okolo něj

- nebrání pohledu koně směrem vpřed

- tvary: - hranaté, polokruhové, třičtvrtěkruhové

          - někdy se používá částečných klapek, které zamezují jen pohled dozadu, kdežto na strany kůň vidí

 

vidlicovitý řemen

- drží náočnice ve správné poloze

- zamezuje tomu, aby se náočnice při větrném počasí odchlipovaly a tím plašily koně                     

- prochází pod čelenkou a je připevněn k nátylníku ohlávky

- materiál: tvrdá kůže nebo je vyztužen železným drátem

 

udidlo

- jednoduché kroužkové, …..

v      pákové

- má dvouramenná hýbla, která jsou různě dlouhá

- čím delší jsou spodní ramena hýbel, tím ostřejší je působení páky

- rameno páky musí s hubou koně svírat úhel 45°           

v      liverpoolské pákové

- ve spodních ramenech hýbel jsou 2 nebo 3 otvory, do kterých se zapínají opratě

- zapnutím opratí do vyšších či nižších otvorů můžeme ovlivnit ostrost pákového udidla

v      Buxtonovo pákové

- používá se ve vícespřeží

- ramena hýbel jsou ve spodní části spojena můstkem

- můstek zabraňuje tomu, aby se volná ramena páky neuchytávala do opratí koní zapražených vpřed

                                                 

Diskusní fórum

Diskusní fórum – Kůň & sport (otevře se v novém okně)

 

 

 
   
zpět

nahoru