Vozatajství |
|
- 1969 - založení vozatajských soutěží - 1970 - 1. vozatajská soutěž se konala ve Švýcarsku
3 disciplíny - soutěžní vozatajství; přehlídkové jízdy; rekreační vozatajství |
|
Předepsaný jezdecký úbor |
|
páni - tmavý oblek s kravatou, na hlavě cylindr nebo obdobný typ klobouku dámy - dlouhá sukně, bílá halenka, klobouk - rukavice, skotský pléd
|
|
Vybavení |
|
Bič v uherský (obyčejný) části: násadka, rákosový sestrouhaný prut (potažen napuštěným konopným pletivem) - nahoře je ukončen hlavičkou, aby se řemínek nesmekal - dole má obšitou kůží a zesílenou rukověť, aby se dobře držel v ruce - na hořejším konci je přivázán řemínek s očkem, ozdobným třapcem a uzlíky - délka: 180 cm - použití: v uherské zápřeži s poprsními postroji - lehčí → šlehnutí není tak silné → hodí se pro citlivější koně drátěnka - uvnitř je ocelový drát - těžší → šlehnutí je mocnější a koně více bolí rákoska = násada bez drátu
v obloukový - násada je z trnkového dřeva, nahoře je k ní připojen řemínek pletený z tenkých kožených pramínků, který se ohýbá v oblouku dolů - použití: v chomoutkové zápřeži (anglické)
v bič pro čtyřspřeží - může být obloukový nebo rovný (obyčejný) s násadkou dlouhou min. 1.50 m a šlahounem v délce 3.50 - 4.00 m
v americký - pouze násada, která je ukončena třapcem - použití: v jednospřeží v sulkách při závodech - kůň se jím nešlehá, nýbrž pouze poklepává
|
|
Soutěže spřežení |
|
3 části v posouzení spřežení - rozhodčí posuzuje celkový dojem spřežení (tj. koně, vozataje, přísedící, postroje, kočár - spřežení stojí v drezurním obloku drezurní zkouška - na obdélníku 30 x 60 m pro jednospřeží a dvojspřeží, nebo na 40 x 80 m pro tandemové zápřeže a čtyřspřeží - trvání zkoušky: okolo 12 min - posuzuje se čistota chodů, provedení cviků, zručnost, držení těla vozataje, celkový klid a harmonie spřežení - hlavní rozhodčí je v bodě C, ostatní podél krátké stěny (B a E)
v maraton = terénní jízda, při které se slučují drezurní a překážková jízda v nejtěžších podmínkách - délka trati: 25 km a je rozdělena na 5 úseků (od A do E) - úsek A - není chod koní předepsán; časově omezen - úsek C a E - musí spřežení absolvovat v klusu - úsek B a D - musí spřežení absolvovat v kroku + 2 přestávky - úsek E - 7 překážek v přírodním stylu překážky - překážka se skládá max. z 6 průjezdů (a až F), které jsou označeny bílou a červenou stuhou a jedním písmenem - soutěžící musí projet všemi průjezdy v abecedním pořadí, přičemž musí mít červenou stuhu po pravé straně a bílou po levé veterinární kontrola - min. 2 kontroly: 1. před startem úseku A nebo na konci úseku B 2. je vždy na konci maratonu přísedící arbitr - sedí na kozlíku vedle vozataje - kontroluje dodržování předepsaných chodů v úsecích, zapisuje časy
v vozatajský parkur - testuje se poslušnost koně a zručnost vozataje - musí být dokončen ve stanovovaném čase - při překročení stanovovaného času -> trestné body navíc - jestliže více spřežení absolvuje parkur bez trestných bodů a ve stanovovaném čase → 2. rozjezdové kolo o první místo - délka trati: 500 - 800 m a obsahuje max. 20 překážek překážky - vytvořeny z kuželů nebo sloupků se shazovatelnými díly
Vyloučení soutěžícího - překročení maximálně povoleného času pro projetí překážky, tj. 5 minut - vypřáhnutí jednoho či více koní - přijmutí pomoci cizí osoby - projetí překážky ze špatné strany - surové zacházení s koňmi
|
|
Osoby v kočáře |
|
během drezurní zkoušky a parkuru - jednospřeží, dvojspřeží, tandem: vozataj + 1 přísedící - čtyřspřeží : vozataj + 2 přísedící
během maratonu - jednospřeží a tandem: vozataj + 1 přísedící - dvojspřeží: vozataj + 1 přísedící (2 přísedící povoleni) - čtyřspřeží: vozataj + 2 přísedící
- další osoby nejsou povoleny → přestupek je trestán vyloučením
|
|
Soutěžní kategorie |
|
- jednospřeží - poníci - jednospřeží - koně - dvojspřeží - poníci - dvojspřeží - koně - tandem - poníci - tandem - koně - čtyřspřeží - poníci - čtyřspřeží - koně
|
|
Přehlídkové kategorie |
|
Private Driving - koně vysláni na okolní silnice - rozhodčí z auta sleduje a posuzuje jejich způsob chování a reagování
Light Trade - požadavkem je, aby kůň stál v klidu bez dozoru v době, kdy se vykládá zboží - určeny pro dopravní prostředky, které se používaly nebo používají pro rozvážení zboží
Concour d’Elegance - hodnotí se celkový dojem než jednotlivé detaily
Scurry Driving - dvojice ponyů jsou zapřaženi do malých čtyřkolových vozíků nesoucích jezdce a pomocníka - závodí se na ráze vyznačené kužely obsahující ostré zatáčky a velké rychlosti, za hlasitého povzbuzování obecenstva - pomocníci pomáhají udržet rovnováhu vozíku v ostrých zatáčkách
Ride-and-Drive a Heavy Horse - slouží pro pobavení obecenstva
|
|
Rekreační ježdění |
|
Kočáry - 2 základní typy: v dvoukolové (tréninkové vozíky např. giga nebo gabriolet) v čtyřkolové (např. sportovní faeton a landauer) - části: - kozlík (na něm sedí vozataj). skořepina se sedadly, ojky, rozporky, kola, brzdy, vaziště - pro drezurní zkoušku a parkur se používají prezentační lovecké kočáry - jednospřeží a tendemy se zapřahají do dvoukolových nebo čtyřkolových vozíků - vícespřeí se zapřahají vždy do čtyřkolových vozíků nebo kočárů - vybavení: min. 1 červené odrazové světlo po levé straně
Zápřeže 6 typů: anglická, pracovní, rekreační, uherská, ruská zápřež v anglická - založena na jednoduchosti a účelnosti - mohutnost, pomalé tempo, krátký chod sebraného a vzpřímeného spřežení - reprezentace - dvoukolový nebo čtyřkolový vůz musí ladit s velkým koněm - používají se gigy nebo lovecké kočáry, ale také např. francouzský wagonette - postroje: - chomoutkové černé se žlutým nebo bílým kováním - udidla vždy páková, používá se vzpřimovacích otěží - vozataj: - elegantně oblečen do skotského plédu a rukavic - obloukový bič v americká - charakteristická praktičností, lehkostí a jednoduchostí - nejsou přípustné žádné ozdoby - postroje: poprsní nebo lehké chomoutkové v uherská (německá) - vyznačuje se ušlechtilostí - rychlost, ostré tempo - postroje: - poprsní s ozdobami pletenými z řemínků nebo žíní (na ohlávce i na postrojích) - udidla mají být kroužková, nikdy se nepoužívá vzpřimovacích otěží - opratě jsou uherské nebo vídeňské - obyčejný bič v ruská (ruská trojka) - postroje: - udidla jednokroužková - ohlávky bez náočnic z úzkých řemínků pobitých ozdobnými knoflíky, jejich nánosník je poloviční a sahá pouze k lícnicím - ozdobný podhrdelník, volný a opatřený dole třapcem - vozataj: - krátký bičík visí na pravém pěstí kočího
|
|
Jízda vícespřežím |
|
tandem - 2 koně za sebou random - 3 koně za sebou pickaxe team - 1 kůň vpředu a 2 koně vzadu triga (ruská trojka) - 3 koně vedle sebe quadriga - 4 koně vedle sebe dvojspřeží - 1 pár koní vedle sebe - levý kůň se nazývá podsední, pravý náruční čtyřspřeží - 2 páry koní za sebou - zadní pár příojní,přední pár náojní, levý kůň v páru podsední, pravý náruční pětispřeží - 3 koně vpředu, 2 vzadu šestispřeží - 3 páry koní za sebou sedmispřeží - 3 koně vpředu a 2 páry koní za sebou osmispřeží - 4 páry koní za sebou
|
|
Zapřahání a vypřahání |
|
zapřahání - podle těchto pravidel: 1. koně ve stáji odvážeme a otočíme 2. ustrojí se postrojem, přičemž se chomout obrátí širší částí nahoru a navlékne se koni přes hlavu na krk buď bez příslušenství, jindy s příslušenstvím na nejužší části krku ihned za hlavou se otočí 3.kůň se nauzdí postrojovanou ohlávkou, zapnou se všechny přezky a vnější tj. průběžná oprať se zapne do udidla 4. kůň se vyvádí ze stáje, a to náruční kůň v levé, sedlový kůň v pravé ruce 5. u oje vozu se koně otočí 6. sepnou se křížovky - dolů se dává křížovka toho koně, který nese hlavu vysoko, nebo koně citlivějšího 7. zapnou se volně držáky 8. vytáhne se z kroužku pravá tj. průběžná oprať u náručního koně a přehodí se přes sedlového koně 9. zapnou se opratě a navléknou se sedlovému koni za řemínek náhřbetníku (zápinku spojující náhřbetník s velikou přezkou pobočnice) 10. zapnou se postraňky, přičemž se začíná vnějším postraňkem náručního koně a končí se vnějším (levým) postraňkem sedlového koně 11. dotáhnou se držáky 12. kočí opratě uchopí, vyvlékne a usedne, na konec opratí si kočí sedne, aby mu v žádném případě nevypadly z rukou
vypřahání 1. složené opratě dáme za řemen náhřbetníku 2. povolíme držáky, odepneme postraňky, odepneme držáky, rozepneme křížovky, rozepneme konce opratí a po složení jednotlivé opratě a zastrčení do opraťového kroužku vedeme koně do stáje
|
|
Postroje tažných a kočárových koní |
|
Poprsní postroj - jednospřežný popsrní postroj objímá celý trup koně na krku a prsou: poprsnice s postraňky a nákrčník na hřbetě: náhřbetník s komorou (sedélko) a kroužky pro opratě (případně nákřižník s nosnými řemeny postraňků - opratě vedou od kroužků udidla skrz opraťové kroužky do rukou kočího - smyčka podocasníku se pokládá pod kořen ocasu
nákrčník - přizpůsobíme jej popínáním zápřezek - pomocí něj udržujeme poprsnici ve správné poloze - musí být dostatečně široký (případně opatřen podložkou, aby se koni nezarýval do krku)
poprsnice = nejdůležitější součást poprsního postroje = široký, silný, dvojitý řemen, který probíhá vodorovně přes prsa koně - na koncích má silné kovové přazky pro zapnutí postraňků šířka: musí být přizpůsobena druhu práce, kterou zapřažený kůň vykonává materiál: silná dvojitá kůže
postraňky - po obou stranách zapnuty do přezky poprsnice - materiál: kožené, provázkové
opraťové kroužky - jsou přišity po obou stranách nákrčníku - udržují opratě ve správné poloze - musí být dostatečně prostorné, aby opratě volně proklouzávaly
náhřbetník - skládá se ze sedélka, podbřišníkové zápinky a zápřezky a ze 2 dalších zápinek a zápřezek sedélko - tvořeno kovovou kostrou, která je potažena kůží a dole je sedélko vycpáno - do kostry zašroubovány 2 kroužky pro opratě a nahioře je háček pro vzpřimovací otěže - na obou koncích je po jednom očku pro zápinku asi 25 - 30 cm dlouhou - na nejhornější části směrem dozadu je další kovové očko pro podocasník - tvoří ji 2 polštářky po obou stranách kohoutku - u jednospřežní polštářky tvoří sedélko, které je širší než náhřbetník pro dvojspřeží háček - zapíná se případná vzpřimovací otěž - slouží k dosažení určitého držení a nesení hlavy koně
podocasník = dvojitý řemen zapnutý do polokroužku na náhřbetníku a končící zesílenou smyčkou, která se pokládá pod kořen ohonu - délka: 110 - 130 cm
nosná oka - musí být dostatečně prostorná pro upevnění ojek
podbřišník - skládá se z velkého a malého podbřišníkového popruhu
nákřižník = nosný řemen postraňků, probíhá svisle od beder koně dolů k postraňkům, které udržuje ve správné poloze - udržuje zadní zádržový řemen ve správné poloze
zadní zádržový řemen
Chomoutkový postroj chomoutek = vyztužená poduška, která se koním navléká přes hlavu - jeho velikost se nemůže přizpůsobovat → každému koni se musí vyrobit na míru - je zpevněn kleštinami kleštiny = 2 ocelové pruty umístěné ve speciální rýze chomoutku - jsou spojeny kleštinovou spojkou - nahoře má každá kleština oko pro provlečení stahovacího řemínku, kterým se kleštiny stahují a připevňují k tělu chomoutku - stahovací řetízek je nejchoulostivější místo chomoutku
pobočnice - skládají se z háku, který tvoří jejich pevnou kostru hák - z obou stran obšit silným koženým řemenem asi 50 cm dlouhým a 4 - 5 cm širokým - na konci ukončena kovovou přezkou, do které se zapínají postraňky
podpínka = asi 90 - 100 cm dlouhý a 2 - 3 cm široký řemen, který se skládá ze 2 částí - delší část je jedním koncem přišita k očku velké kovové přezky pobočnice - na druhém konci je přezka s posuvkami - druhá část je tvořena zápinkou, která je opět přišita k očku druhé kovové přezky pobočnice - zápinka podpínky je vždy na vnější straně postroje
náhřbetník
podocasník
držák = řemen z dvojité kůže, na obvodu prošitý, dlouhý 145 cm a široký 3.5 cm - spojuje koně s ojí
zádržné řemeny - slouží k zadržení vozu, jede-li se z kopce nebo při zastavování (celkem 3 řemeny) - základem je opěrný nebo zádržný řemen, který jde vodorovně kolem zádi koně pod sedacími kostmi a jímž kůň vůz zadržuje - v přední části má očko pro nosný řemen, který je svislý a jde přes kříž koně, přičemž na kříži prochází podcasníkem nosný řemen: - za úkol udržovat ve správné poloze zádržný řemen - opatřen zápinkami a zápřezkami, aby se dala jeho délka, a tím poloha zádržného či opěrného řemene regulovat opěrný řemen: - vpředu má další kruh pro pomocný řemen, kterým se připevňuje k ojím, jedná-li se o jednospřeží, nebo jinak k náhřbetníku nebo chomoutku - někdy se připojuje až k samému držáku
Opratě opratě pro jednospřeží 2 opratě: v levá - na konci je očko na malíček - zabrání tomu, aby konce opratí nespadly dolů a v těchto místech se spojují pravá a levá oprať v pravá - na konci je oválná zápřezka délka 1 opratě: se zapnutou zápřezkou alespoň 4.30 m - měly by být hladké (tedy bez kroužků nebo našitých kožených zarážek)
opratě pro dvojspřeží nebo vícespřeží - používají se tzv. křížové opratě - jsou stejně dlouhé - vnitřní oprať je delší než vnější
anglické křížovky - skládají se ze 2 opratí, z nichž se každá opět skládá z opratě vnější (bývá delší) a opratě vnitřní čili křížovky (je kratší - šířka: 20 mm (18 - 22 mm) - délka: vnější oprať: 4.30 m - vnitřní (křížovky): 3.00 m v vnější oprať: - přední díl (myšleno od huby koně) měří 210 cm a v tomto místě je přišita k vnější otěži posuvka, kterou probíhá vnitřní oprať (křížovka) - ve vzdálenosti 80 cm od pevné posuvky je střední dírka z 11 - do těchto dírek je možno zapínat zápřezku, ke které je přišit konec vnitřní opratě (křížovky) - 11 dírek slouží k připínání, tím ke zkracování nebo prodlužování vnitřní opratě - dírky od sebe vzdáleny 4 cm - poslední část je dlouhá 140 cm, podle potřeby i delší - jeden konec (přední směrem k hubě koně) je ukončen zápřezkou s posuvkou a zápinkou, druhý konec pravé opratě je tvořen zápinkou, u levé opratě zápřezkou k sepnutí obou opratí v vnitřní oprať: - na předním konci je ukončena jako vnější oprať zápřezkou s posuvkou a zápinkou k zapnutí do udidla koně - na druhý konec je zašita přazka, kterou se zapíná křížovka do vnější opratě přazka: - dvojitá, nebo je-li jednoduchá → musí být před ní posuvka, aby se přazka při povolených opratích nerozpínal - probíhá pevnou posuvkou vzdálenou 80 cm od přazky, a to tak, že zůstává pod vnější opratí - vnější oprať je vždy nahoře a křížovka dole
vídeňské opratě - (jinak také uherské) a užívá se jich u poprsních postrojů - šířka: 22 cm (směrem dozadu se zužují a v ruce kočího mají šířku 18 mm) - délka: vnější oprať: 450 cm; vnitřní oprať: 430 cm - obě opratě jsou spojeny tzv. žabkou = přazka zašitá do krátkého kousku kůže s 2 posuvkami - přazka a obě posuvky drží opratě pohromadě v vnější oprať : - ve vzdálenosti 290 cm od huby koně má střední dírku a od ní na každou stranu 5 - 8 dalších dírek - na konci je jedna oprať opatřena přazkou, druhá zápinkou v vnitřní oprať: - ve vzdálenosti 200 cm od huby koně má přišitou posuvku, kterou probíhá vnější průběžná oprať, a ve vzdálenosti 300 cm má střední dírku z celkového počtu 17 dírek - dírky opratí jsou opatřeny čísly - zbývající konec v délce 130 cm opatřen posuvkou, kterou je tato křížovka navlečena na vnější oprať
Postrojová ohlávka - má nátylník, podhrdelník, čelenku, lícnice, nánosník, náočnice, vidlicový řemen, růžice, udidlo, podbradní řetízek (zesiluje působení pákového udidla)
nátylník = řemínek široký asi 4 cm, který spočívá na šíji koně a dále na obou stranách se rozštěpuje ve 2 zápinky - uprostřed nahoře má přezku pro náočnicové řemínky a tzv. zrcadélko - zrcadélko: jde koni na čelo a zakrývá hvězdu nebo kvítek, aby vypadal pár koní stejně - na nátylníku je navlečena čelenka
čelenka = kožený pásek na obou koncích opatřený očky k navlečení na nátylník - vpředu bývá vyhloubena pro řetízek
růžice = kovové ozdobné plíšky, které jsou na vnějším konci čelenky - říká se, že původně sloužily jako amulet, které koně jakožto drahý majetek chránily před zlými duchy - bývají pouze na vnější straně ohlávky
podrhdelník - zapjat svými přezkami do zápinky nátylníku
lícnice - probíhá rovnoběžně s hřbetem nosu - horní přezkou je zapjata k nátylníku; reguluje se jí poloha náočnicových klapek - její dolní přezkou a zápinkou je neseno udidlo - vpředu bývají upevněny náočnice a nad udidlem je nánosník
nánosník - je připevněn k lícnicím ohlávky → zamezuje posouvání lícnic dozadu při působení opratí
náočnice - slouží k tomu, aby temperamentní kůň nebyl příliš rušen tím, co se děje okolo něj - nebrání pohledu koně směrem vpřed - tvary: - hranaté, polokruhové, třičtvrtěkruhové - někdy se používá částečných klapek, které zamezují jen pohled dozadu, kdežto na strany kůň vidí
vidlicovitý řemen - drží náočnice ve správné poloze - zamezuje tomu, aby se náočnice při větrném počasí odchlipovaly a tím plašily koně - prochází pod čelenkou a je připevněn k nátylníku ohlávky - materiál: tvrdá kůže nebo je vyztužen železným drátem
udidlo - jednoduché kroužkové, ….. v pákové - má dvouramenná hýbla, která jsou různě dlouhá - čím delší jsou spodní ramena hýbel, tím ostřejší je působení páky - rameno páky musí s hubou koně svírat úhel 45° v liverpoolské pákové - ve spodních ramenech hýbel jsou 2 nebo 3 otvory, do kterých se zapínají opratě - zapnutím opratí do vyšších či nižších otvorů můžeme ovlivnit ostrost pákového udidla v Buxtonovo pákové - používá se ve vícespřeží - ramena hýbel jsou ve spodní části spojena můstkem - můstek zabraňuje tomu, aby se volná ramena páky neuchytávala do opratí koní zapražených vpřed
|
|
Diskusní fórum |
|
Diskusní fórum – Kůň & sport (otevře se v novém okně)
|
|
|
|
zpět |